Sarvangasana

De Kaars / Schouderstand

Zoals de meeste houdingen waarbij de benen in de lucht zijn, is ook deze houding goed om in tot rust te komen. Het bloed kan van de tenen makkelijk naar het hart stromen. Daarnaast werkt de houding op de schildklier en bijschildklier. De schildklier, bevindt zich namelijk in je hals. Doordat de kin tegen de borst wordt aangeduwd, wordt de schildklier gestimuleerd. De schildklier maakt schildklierhormoon aan. De bloeddruk wordt door dit hormoon gereguleerd, maar ook je hartslag en het verbrand vetten. Heb je nekklachten, rugklachten of een hoge bloeddruk, doe deze oefening dan niet.

Hoe kom je in de houding?

  • Ga op je rug liggen met de armen naast je lichaam en handpalmen op de vloer
  • Adem uit en breng de benen recht omhoog en haal een paar keer adem
  • Breng op een uitademing je heupen omhoog kom halverwege de ploeghouding
  • Breng je benen verder omhoog en plaats je handen aan de achterkant van je rug. De kin komt tegen de borst aan
  • Stek je benen nu helemaal recht, totdat ze in één lijn lopen met de romp
  • Blijf één minuut in de houding
  • In omgekeerde volgorde kom je weer uit de houding

De houding aanpassen

Als deze houding te zwaar is begin dan met de halve kaars (Viparita Karani)

Reserveer je plek op de mat