Viparita Karani

De Halve Kaars

De halve kaars wordt ook wel de gebroken kaars genoemd. Net als bij de kaars stroomt het bloed makkelijker naar delen in je lichaam waar het anders niet zo makkelijk komt. Je zal merken dat als je in de halve kaars bent, er veel energie naar je hoofd gaat. Deze houding is daarom goed voor een beginnende verkoudheid en bij hoofdpijn.  De kaarshouding kan een grote uitdaging zijn. De halve kaarshouding is net zo effectief, maar makkelijker om te beoefenen.

 

Hoe kom je in de houding?

  • ga liggen in Savasana met de armen gestrekt naast het lichaam, handpalmen op de grond
  • adem uit en strek beide benen schuin omhoog
  • breng op een uitademing je bekken omhoog en zet je handen tegen het bekken aan
  • adem vijf keer de Ujjayi (oceaanademhaling)
  • ontspan de nek, de schouders en het gezicht
  • verleng de de tijd naarmate je de oefening vaker hebt beoefend
  • In omgekeerde volgorde kom je weer uit de houding

De houding aanpassen

  • Wil je niet zo diep in de houding, plaats dan een blok of bolster onder je onderrug
  • Pas op bij nekklachten, hoge bloeddruk en schildklier problemen
  • Ben je comfortabel in deze houding? Probeer dan ook eens De Kaars (Viparita Karani)
Reserveer je plek op de mat