Utthita Trikonasana

De Driehoek

Wil jij ook je lichaam sterker en soepeler maken en in verbinding komen met je lichaam? Hiervoor is de gestrekte driehoek een hele goede oefening. De gestrekte driehoek stretcht de schouders, traint beenspieren, heupspieren, kuiten en versterkt je rug. Ook vergroot de gestrekte driehoek het uithoudingsvermogen, opent het hart en verlicht menopauze.

Deze oefening kan een uitdaging zijn, waardoor je misschien al snel uit de houding wil. Een goede oefening om te kijken wat er in de geest gebeurt. Heb je hartklachten of een hoge bloeddruk? Doe deze oefening dan niet.

Hoe kom je in de houding?

  • sta in Tadasana
  • ga in een grote spreidstand staan
  • adem in en draai je rechtervoet naar rechts en linkervoet naar links (ongeveer 45 graden)
  • adem uit en buig de rechter knie. Houd je armen in één lijn
  • maak lengte en reik op een uitademing je bovenlichaam naar rechts
  • adem in en breng je rechterhand naar je rechterenkel of naar de grond
  • breng je linkerarm recht omhoog
  • kijk omhoog naar je linkerhand.
  • Kom uit de houding en herhaal de houding aan de andere kant.

Aanpassingen

Wil je meer strekking in je flanken? Strek dan de linker arm uit langs je gezicht, totdat deze parallel is aan de mat.

Kom je niet tot aan de grond of rechterenkel? Gebruik dan een blok om de strekking minder diep te maken.

Reserveer je plek op de mat